Apple tarafından başlatılan gizlilik etiketleri programının kapsamı genişletiliyor. Şirket tarafından yapılan açıklamaya göre gizlilik etiketleri Apple’ın uygulamaları dahil, App Store’da bulunan tüm uygulamalar için geçerli olacak.
- Apple gürültü engelleme özellikli AirPods Max kulaklıkları tanıttı
- Apple giyilebilir teknoloji pazarının öncüsü oldu
- Apple, bazı iPhone’ların ekranını ücretsiz olarak değiştirecek
Bilindiği üzere Apple, iOS 14 ile birlikte gizlilikle ilgili çok sayıda özellik duyurmuştu. Bu özelliklerden bir tanesi de, uygulamaların kullanıcıya ait hangi verileri topladığını detaylı bir şekilde gösteren, gizlilik etiketleri özelliğiydi. Apple geliştiricilere gönderdiği bir bildiri ile, onları bu konudan detaylı bir şekilde haberdar etmiş ve 8 aralık tarihinden itibaren gizlilik etiketlerinin tüm uygulamalar için zorunlu olacağını bildirmişti.
Gizlilik etiketi nedir?
Apple tarafından başlatılan gizlilik etiketi uygulaması, paketli gıdaların üzerinde yer alan ve onların besin değerleri hakkında bilgiler veren etiketlere benziyor. Dev şirket bu uygulama sayesinde, iOS ve macOS kullanıcılarına, indirdikleri uygulama ve yazılımlar hakkında daha fazla bilgi edinme imkanı sunuyor.
Geliştiriciler App Store’da yer alan uygulama sayfalarına, kullanıcılar hakkında topladıkları verileri oldukça detaylı bir şekilde açıklıyor. Uygulama sayfasını ziyaret eden kullanıcı, bu bilgileri oldukça açık bir şekilde görebiliyor. Tüm geliştiricilerin, bugün itibari ile uygulamaya konan bu programa katılması ve gerekli bilgileri App Store’daki uygulama sayfalarına eklemeleri gerekiyor.
WhatsApp’tan haksız rekabet iddiası
Apple’ın zorunlu hale getirdiği gizlilik etiketi bazı uygulama geliştiricilerinin itirazına yol açtı. WhatsApp, bugün yaptığı bir açıklama ile, Apple’ın bu kararının haksız rekabete yol açtığını söyledi.
Zira bilindiği üzere Mesajlar uygulaması da dahil olmak üzere Apple tarafından geliştirilen uygulamaların tamam, işletim sistemine yüklü bir şekilde geliyor. Yani kullanıcılar herhangi bir Apple uygulamasını indirmek için App Store sayfasını ziyaret etmek zorunda kalmıyorlar. Bu da pek çok kullanıcının Apple uygulamalarının topladığı veriler hakkında bilgi sahibi olmamasına yol açıyor.
WhatsApp ise Apple’ın Mesajlar uygulamasından farklı olarak bir konumda bulunuyor. Bir üçüncü taraf mesajlaşma uygulaması olan WhatsApp’ı kullanmak isteyen kullanıcıların, App Store’a girmeleri ve WhatsApp’ın indirme sayfasını ziyaret etmeleri gerekiyor. Bu da gizlilik etiketleri sayesinde tüm kullanıcıların, WhatsApp tarafından toplanan veriler hakkında bilgi edinmesini sağlıyor.
WhatsApp, bu sebepten ötürü gizlilik etiketlerinin yalnızca üçüncü taraf uygulamaları etkileyeceğini ve Apple için bir avantaj haline geleceğini söylüyor. WhatsApp sözcüsü Axios konuyla ilgili olarak şu ifadeleri kullanıyor “Etiketlerin birinci ve üçüncü taraf uygulamaları için tutarlı olması gerektiğini ve uygulamaların kişilerin özel bilgilerini korumak için alabileceği güçlü önlemleri yansıtması gerektiğini düşünüyoruz. İnsanlara okuması kolay bilgiler sağlamak iyi bir başlangıç olsa da, insanların indirdikleri uygulamalardaki bu ‘gizlilik‘ etiketlerini iMessage gibi önceden yüklenmiş uygulamalarla karşılaştırabilmelerinin önemli olduğuna inanıyoruz.”