Boeing Starliner uzay aracının bu gece gerçekleşmesi planlanan fırlatılışı, “fazlasıyla ihtiyatlı” bir yaklaşımla, tarihi kalkıştan sadece iki saat önce ertelendi.
Ertelemenin nedeni, Atlas V roketinin üst kademesindeki oksijen tahliye vanasında meydana gelen bir sorun olarak açıklandı.
Yıllar süren gecikmeler ve maliyet aşımının bir milyar doları aşmasından sonra bu misyon Boeing’in Uluslararası Uzay İstasyonu’na (UUİ) astronot taşıma girişiminin ilk denemesi olarak belirlendi.
Boeing Starliner’ın fırlatılışı oksijen tahliye vanası sorunu nedeniyle ertelendi
Sorun çözüldüğünde, United Launch Alliance’a ait Atlas V roketi, Florida’nın Cape Canaveral üssünden pazartesi akşamı yerel saat ile 10:34’te CST-100 Boeing Starliner kapsülünü ve içindeki iki astronotu — Butch Wilmore ve Sunny Williams’ı — yörüngeye taşıyacak. Misyon ayrıca, ULA’nın Atlas roketinin ilk kez mürettebat taşıdığı anlamına geliyor. Roket, 99 görev boyunca %100 başarı oranıyla dikkat çekiyor. (ULA, Boeing ve Lockheed Martin’in ortak girişimi.)
Astronotlar, planlara göre en erken perşembe günü istasyona kenetlenecek ve en az sekiz gün boyunca orada kalacaklar. İki astronot, kapsülle en erken 16 Mayıs’ta Dünya’ya dönüş yapacak. Her şey yolunda giderse Boeing Starliner’ı insan taşımacılığı için nihayet sertifika edebilecek ve 4.2 milyar dolarlık NASA astronot taksi sözleşmesinin şartlarını yerine getirmeye başlayacak. Bu sözleşme, 2014 yılında NASA’nın Ticari Mürettebat Programı kapsamında verildi. Elon Musk’ın SpaceX’i de bu program kapsamında bir sözleşme aldı ve 2020’den bu yana UUİ’ye astronot taşıyor.
Although Boeing got $4.2 billion to develop an astronaut capsule and SpaceX only got $2.6 billion, SpaceX finished 4 years sooner.
Note, the crew capsule design of Dragon 2 has almost nothing in common with Dragon 1.
Too many non-technical managers at Boeing. https://t.co/bTXWAfxfrh
— Elon Musk (@elonmusk) May 6, 2024
Elon Musk, Boeing ve SpaceX arasındaki rekabetle ilgili olarak dikkat çekici yorumlarda bulundu. Musk, Boeing’in astronot kapsülü geliştirmek için 4.2 milyar dolar almasına rağmen, SpaceX’in bu projeyi sadece 2.6 milyar dolar bütçe ile ve Boeing’den dört yıl daha erken tamamladığını belirtti. Ayrıca, SpaceX’in Crew Dragon kapsülünün tasarımının, Dragon 1 modeli ile neredeyse hiçbir ortak yönü olmadığını vurguladı. Musk, Boeing’in bu gecikmelerinin arkasında çok fazla teknik olmayan yöneticinin olmasını eleştiri olarak dile getirdi. Bu durum, uzay sektöründe şirketler arasındaki rekabetin sadece teknolojik altyapılarla değil, aynı zamanda yönetim stratejileriyle de ilgili olduğunu gösteriyor.
SpaceX, on ikiyi aşkın insanlı misyon gerçekleştirerek ve Axiom Space ve milyarder Jared Isaacman ile özel uçuşlar düzenleyerek insan taşıma hizmetlerinde büyük başarılar elde ederken, Boeing bu alanda büyük ölçüde geride kaldı. Havacılık devi, ilk olarak 2019’da UUİ’ye insan taşımayan bir misyon gerçekleştirmeyi denedi, ancak teknik sorunlar nedeniyle başarısız oldu; sonraki deneme, 2022 yılına kadar teknik problemler nedeniyle ertelendi.
Boeing, havacılık sektöründe elde ettiği köklü başarılarından sonra, uzay keşfi alanında da kendine sağlam bir yer edinmeye çalışıyor. Şirket, geçmişte başta uçak üretimi olmak üzere pek çok alanda inovasyon lideri olarak tanındı. Ancak uzay sektörüne olan ilgisi, son on yıllarda daha da arttı ve Boeing, Uluslararası Uzay İstasyonu’na servis ve ikmal görevleri gibi projelerle uzay alanında da adından sıkça söz ettirmeye başladı.
Geliştirdiği Boeing Starliner uzay kapsülü ile NASA’nın Ticari Mürettebat Programı’na dahil olan firma, bu program kapsamında insanlı uzay uçuşları gerçekleştirmeyi amaçlıyor. Ancak teknik zorluklar ve gecikmeler, bu hedeflerin peşinden gitmesini zorlaştırsa da, şirketin uzay sektöründeki rolüne ve potansiyeline olan inanç sürüyor. Boeing’in uzun vadede bu sektörde elde edeceği başarılar, hem teknolojik ilerlemelere hem de insanlı uzay uçuşlarının geleceğine önemli katkılar sunabilir. Uzay sektöründeki bu yeni yolculuğu, Boeing’in tarihinde yeni bir dönemin başlangıcı olarak görülüyor ve şirketin gelecekteki projeleri, sektörde ne kadar ileri gidebileceğinin bir göstergesi olacak.
OpenAI yeni ChatGPT 5’e işaret mi ediyor?
Geçen yıl itibarıyla Boeing, uzun süredir geciken Boeing Starliner programı nedeniyle 1.5 milyar dolarlık masraf kaydetti. Ancak teknik aksiliklere rağmen, hem NASA hem de Boeing misyona ve iki astronotun güvenliğine olan bağlılıklarını vurguladı. NASA’nın yardımcı yöneticisi Jim Free geçen ayki bir basın toplantısında, “Mürettebatımızın hayatı tehlikede, bunu hiç hafife almıyoruz,” dedi. Nitekim, NASA için başarılı bir görev ajansı, Ticari Mürettebat programında kritik bir yedeklilik sağlayacak iki operasyonel taşıma sağlayıcısına bir adım daha yaklaştıracak. Boeing’in sözleşmesi, altı astronot misyonunu kapsıyor.
Öne çıkan kaynak görseli: Boeing Starliner