WhatsApp’ın güvenlik araçları arasında öne çıkardığı özelliklerden biri de gizlilik garantisi olarak mesajlarının uçtan uca şifrelenmesi. Yakın zamanda yayınlanan bilgilere göre Facebook, bu sohbetlerin şifrelenmiş verilerinin içeriğini, reklam amaçlı olarak ancak şifrelerini çözmeden analiz etmenin bir yolunu araştırıyor.
WhatsApp mesajlarında 2016 yılından beri uçtan uca şifreleme var. Kısacası bu teknoloji, bu platformun sunucularına erişilse bile mesajların üçüncü şahıslar tarafından ele geçirilmesini engelliyor. Şu anda Facebook, bu konu etrafında bir çalışma geliştirmek için yapay zeka araştırmacıları arıyor.
Birden fazla kez ertelenmesine rağmen Facebook, WhatsApp’a reklam eklemeyi planlıyor. Bu noktada, reklam kişiselleştirme genellikle her kullanıcının göz atma bilgilerinden açıkça çıkarılan verilere dayanıyor. Bu araştırma ile Facebook, şifreli WhatsApp mesajlarına dayalı olarak reklamları filtrelemeye ve profil oluşturmaya başlayabilir. Facebook, bulguları, reklam hedefleme yaklaşımlarını etkilemeden kullanıcı verilerini şifrelemek için de kullanabilir.
Facebook, homomorfik şifreleme tekniği üzerinde çalışıyor
Bu tekniğe “homomorfik şifreleme” deniyor ve büyük ölçüde matematiksel formüllere dayanıyor. Microsoft, Amazon ve Google gibi diğer büyük medya şirketleri de bu tekniğin üstesinden gelmek için çalışıyor. Homomorfik şifrelemenin amacı, şirketlerin verileri şifreli kalırken okumasına ve analiz etmesine izin vererek sahiplerinin gizliliğini korumak.
Facebook, “Şu anda WhatsApp için homomorfik şifrelemeyi düşünmek için çok erken” dedi. Şirket, bu teknolojiyi kullanarak önemli faydalar elde edebilir. Facebook’un iş modelinin ana gelir direklerinden biri olarak reklam kampanyalarına sahip olduğu göz önüne alındığında, bu teknikle iş amaçlarına uygun etkili hedef kitle hedeflemesi yapılabilir. Ayrıca, bu girişim, ortaya çıkan yasal düzenlemeler ve şirketin kullanıcılarının kişisel bilgilerini yönetme biçiminde artan vatandaş ilgisi ile uyumlu hale getirilebilir.
Bu girişim, erken bir aşamada devreye alınan bir projeye yanıt veriyor. Facebook, homomorfik şifrelemeden yararlanmaktan yıllarca uzakta olabilir. Zamanı geldiğinde, bu veya başka bir şirket tarafından, çevrimiçi reklamcılık sistemlerinin evrimi için önemli bir emsal oluşturacak.