Deloitte tarafından yapılan Global Mobil Kullanıcı Araştırması 2019 yılı sonuçları yayınlandı. 6 kıtada gerçekleştirilen araştırmaya, Türkiye’nin de aralarında bulunduğu 28 ülkeden 44 bin 150 kişi katıldı. Mobil cihaz kullanımının durumu hakkında önemli veriler sunan araştırmada, Türkiye özelinde öne çıkan başlıklar aşağıdaki şekilde yer aldı.
- Twitter ve Instagram kullanımında Türkiye birinci sırada
- Her gün telefonda oyun oynuyoruz
- Market alışverişleri artık akıllı telefonlarla yapılıyor
- Artık daha seyrek telefon değiştiriyoruz
- Telefon bağımlılığı mental ve fiziksel problemler yaratıyor
- ‘Kullanım şartları ve koşullarını’ okumadan kabul ediyoruz
- 5G’yi sabırsızlıkla bekliyoruz
Deloitte tarafından 7 yıldır yapılan Global Mobil Kullanıcı Araştırması 2019 yılı sonuçları açıklandı. Araştırmada, Türklerin mobil cihaz kullanımına dair veriler de paylaşıldı. En dikkat çeken durum ise sosyal medya kullanımında Türkiye’nin ilk sırada yer alması oldu. Yine telefonda en çok oyunu Türkiye’deki kullanıcılar oynaması da dikkat çekti.
Deloitte Türkiye Teknoloji, Medya ve Telekomünikasyon Endüstrisi Lideri Metin Aslantaş, bu araştırmanın mobil teknolojilerin hayatımızdaki yerine ve etkilerine dair geniş bir perspektif sunduğunu söyledi. Aslantaş, “Güncel durumu analiz ederken geleceğin nasıl şekilleneceğine dair öngörüleri de paylaşıyoruz. Bu anlamda sadece iş dünyasına değil, kültürel ve sosyal incelemeler yapan uzmanlara da bir veri kaynağı oluyor” dedi.
Türk kullanıcıların cep telefonlarında bulunan haberleşme uygulamaları incelendiğinde; Facebook, WhatsApp, Facebook Messenger ve Instagram en sık kullanılan uygulamalar. Türkiye’deki kullanıcılar analiz edildiğinde günlük sosyal medya kullanımında 2017 yılına göre 6 puan artış mevcut. Bu artış tüm yaş gruplarında mevcut. Cinsiyete göre sosyal medya ve haberleşme uygulamalarının kullanımı incelendiğinde ise kadınlar ve erkeklerin kullanım sıklığının farklılaştığı uygulamaların Instagram, Snapchat ve TikTok olduğu görülüyor. Kadınların kullanım sıklığı oranları, erkeklere göre Snapchat’te 14 puan, Instagram ve TikTok’ta 12 puan daha fazla. Erkeklerin kullanımda kadınları geçtiği uygulamalar ise Twitter ve tanışma platformları.
Türkiye’deki kullanıcıların %55’i oyun oynamak için cep telefonunu tercih ediyor. Bu oran ile Türkiye’deki kullanıcılar anketin yapıldığı ülkeler arasında ilk sırada yer alıyor. Oyun oynamak için cep telefonunu tercih edenlerin yaş gruplarında ise en yüksek oran %61 ile 35-44 yaş grubunda.
Market alışverişleri artık akıllı telefonlarla yapılıyor
Araştırmaya göre market alışverişleri dijital ortama taşınıyor. Kullanıcıların %31’i ayda en az 1 kere market ve temel ihtiyaç alışverişlerini cep telefonlarından yapıyor. Türkiye’deki kullanıcıların, en fazla alışveriş yaptıkları kategoriyle uyumlu olarak market ihtiyaçları ve yemek dağıtımı hizmetleri gün içinde en sık kullanılan kategoriler.
Türkiye’deki telefon kullanıcıları, bağımlılıktan dolayı Avrupalılara göre daha fazla mental ve fiziksel sorun yaşadığını belirtiyor. Kullanıcıların %46’sı telefonunu devamlı kontrol etme ihtiyacı hissettiğini söylerken, bu oran Avrupa’da %21. Kullanıcıların %32’si çok fazla telefon kullanımı yüzünden, aile veya arkadaşlarıyla bir arada olduklarında ‘yüz yüze’ iletişim kuramadıklarını ifade ediyor.
Kullanım şartları ve koşulları okunmuyor
Türkiye’deki katılımcıların %76’sı kişisel bilgilerinin şirketler tarafından kullanıldığını, %69 oranında ise kişisel bilgilerinin üçüncü taraflarla paylaşıldığını düşünüyor. Türkiye’deki katılımcılar %55 oranla en fazla e-posta bilgilerini online olarak paylaştıklarını belirtirken, bunu telefon numarası, konum bilgisi ve fotoğraflar izliyor. Türkiye’deki kullanıcıların %12’si kullanım şartları ve koşullarını okumadan asla kabul etmeyeceğini belirtirken bu oran Avrupa’da ortalama %7. (Araştırmanın tüm katılımcılarına baktığımızda; bir uygulama yüklerken, Wi-Fi hotspot’larına erişirken, uygulama güncellemelerinde vb. sorulan ‘Kullanım Şartları ve Koşulları’nı %45 oranında neredeyse hiç okumadan kabul ettiklerini belirtiyor.)
Raporda 2017 yılına göre en çok artış gösteren internet üzerinden sesli ve görüntülü konuşmanın 5G’ye karşı duyulan ilgiyi de artırdığı görülüyor. Türkiye’deki kullanıcıların %43’ü 5G altyapısına mümkün olan en kısa sürede geçmek istediklerini belirtiyor. Avrupalı kullanıcıların ise sadece %16’sı mümkün olan en kısa sürede 5G’ye geçmek istediklerini ifade etti.