Video platformu YouTube, 2005 yılında Google’ın dikkatini çekmiş. Teknoloji devi o sırada video platformunu 15 milyon dolara satın almak istemesine rağmen bunun yerine Kasım 2006’da 1.65 milyar dolar ödedi. 2005’in Kasım ayında platform sadece 9 aylıktı. Pek çok insan bunu bilmiyordu, ancak Google ve Yahoo yöneticileri YouTube’u keşfetti ve satın almayı düşünmeye başladılar.
Sonunda, bunu başaran Google oldu ve şirket, YouTube için o zaman için kesinlikle astronomik bir rakam olan 1.65 milyar dolar ödedi. İşin garibi, şirketin bir yıl önce ünlü video platformu için 15 milyon dolar teklif etmiş olması.
Google, 2005’te 15 milyon dolara YouTube’u satın almaya çalıştı
O dönemlerde video platformları şu anki kapasiteye veya potansiyele sahip değildi. YouTube, insanların Saturday Night Live gibi popüler şovlardan video klipler paylaştığı bir yerdi.
Ağların internette video platformları olmadığı için bu klipleri (resmi izin olmaksızın) YouTube’a yükleyenler oldu. Elbette bu bazı sorunlara da yol açtı.
Neredeyse hiç kimse video platformunun yıllar içinde ne kadar büyüyeceğini hayal edemezdi, ancak 2005’te teknoloji devinin bazı yöneticileri şirketi neredeyse sembolik bir 15 milyon dolara satın almayı düşünüyordu.
Twitter’da sızdırılan bir e-posta, Google’ın YouTube’u satın almak için 10 milyon ile 15 milyon dolar arasında teklif vermeyi nasıl düşündüğünü gösteriyor.
The date was '05 and the question was "should we buy YouTube for $15M?"
The answer at the time—many variations of which to be heard in planning meetings around the world ever since—was "no, we have their features mocked up and we're just short 1 engineer to kick their butt" pic.twitter.com/hLDUaFwtQr
— Gabriel Hubert (@gabhubert) March 16, 2021
Bir yıl sonra 1,65 milyar dolara satın aldı…
Google Video, viral bir fenomen haline gelen ve son derece hızlı büyüyen YouTube ile rekabet edemedi. Bu ilk fırsattan yararlanmayan Google, bir yıl önce planladığından 100 kat daha fazlasını ödeyecekti. 2006’da video platformunun 1,65 milyar dolara satın alındığını duyurdu.
Saçma görünen bu rakam, Google için gerçek bir kazanç olduğunu kanıtladı. Böylesine bir projeyi finansal olarak karlı hale getirmek kolay bir iş değildi. 2014 yılında giderleri kazanacak noktaya gelindi. Ancak ünlü video platformu, Google’ın 2019’da 15 milyar dolar kazanmasını sağladı.
YouTube’un büyümesi – tabii ki Google’ın kaynakları sayesinde – tek kelimeyle olağanüstü oldu ve bugün, tüm ‘fenomen’ olgusunun merkezi olan bir platform olmadan dünyamızı anlamak zor.