Ürün ve deneyim testlerinin ilginç bir örneği diyebileceğimiz havalimanı testi konusunu, Oslo Havalimanı’nın yeni terminalini test eden ve konuyu Testİstanbul Konferansı’nda anlatan Promis Qualify Kıdemli Test Müdürü Christian Brødsjø ile konuştuk.
Havayolu testi, ürün ve deneyim testinin alışılmadık bir örneği. Her modern havalimanı bu süreçten geçiyor mu?
Son on yıldır havalimanı testleri kesinlikle büyüyen bir trend. Yeni bir havalimanı tesisisin açılması, metodik hazırlık gerektiren ve daha ilk günden, baştan tasarlandığı gibi çalışmasını sağlamak için uzmanların dahil olması gereken son derece zorlu bir çaba. Bu süreç, gerçekleşmeyen ya da geciken uçuşların yaratacağı kesintiler ve kayıplar açısından, havayolu şirketleri için özellikle kritik. Berlin’deki Brandenburg Havalimanı’nı düşünün. Almanya 2011 yılından bu yana yeni ve teknoloji harikası, yılda 27 milyon yolcu kapasiteli havalimanını açmak için uğraşıyor! Bu tip “büyük testler” sadece havalimanları için değil, neredeyse tüm entegre inşaat projeleri için başarıyla uygulanabilir. Örneğin bu yılın sonunda, EuroSTAR Test Konferansı’nda, Norveç Veterinerlik Enstitüsü’nün 700 milyon euroluk modern yeni kampüsünün operasyonel hazırlığını değerlendiren benzer test deneyimlerini paylaşacağım.
Bağımsız testler sektör için ne anlam taşıyor ve bir havalimanı bu test sürecinden ne gibi faydalar sağlayabilir?
Bana kalırsa bağımsız testler son derece önemli. “Dışarıdakiler”, yeni çözümleri tasarlayan ve geliştirenlerden daha farklı düşünmeye meyillidir ve bu sebeple, konuya yeni ve ilginç perspektifler getirebilir, muhtemelen “doğru soruları” sorabilirler. Başarısız olan havalimanı uygulamalarındaki en yaygın durum, açılış öncesi yetersiz test ve iyileştirmelerdir. Gerçek son kullanıcıların sistematik olarak ürününüzü denemesi, ürünün gerçekten istendiği gibi çalıştığından emin olmanın tek yoludur. Bu yüzden, gerçek hayat tesleri, projedeki riskleri operasyonel etkiler olmadan önce tanımlamaya ve önlemeye yardımcı olur. Başarılı bir açılış gününden önemlisi yoktur; bir müşteri zayıf bir ilk deneyim yaşarsa, geri dönmek için istek duymayacaktır.
Bir havalimanını test etmek ne kadar zaman alıyor ve ne gibi prosedürler izliyorsunuz?
Havalimanı test, son derece karmaşık bir süreçtir ve bir yıl ya da daha fazla zaman alabilir, dolayısıyla izlemeniz gereken bazı prosedürler vardır. Örneğin, planlama safhasında her yeni tesisin nasıl işlev göstereceğini, projenin paydaşlarından bilgi alarak detaylandırırız. Paydaşların kendi operasyonlarını yürütmesi için gerekenleri bu sayede öğreniriz. Her havalimanı beş ana süreçten oluşur: Gidiş, Geliş, Aktarma, Bagaj ve Dönüş. Ayrıca çeşitli Destek operasyonları da buna eklenebilir. Yeni tesislerin ve sistemlerin bunları nasıl etkileyeceğini bilmeniz gerekir. Operasyonel Denemeler yapılmasının sebebi, tüm tesislerin, sistemlerin ve ekipmanların operasyonel olarak hazır olduğundan emin olmaktır. Yeni ortamda verimli çalışabilme için süreçler tanımlanır ve personel bilgilendirilir. Bu “giyinme provaları”, açılış öncesi geliştirilecek alanları zamanında tespit edip iyileştirme uygulamalarına geçmek için tasarlanmıştır.
Havalimanı testi gerçekleştirmek için nasıl bir ekip gerekiyor?
Farklı havalimanı süreçlerinde uzmanlığı olan karma bir ekip iyi bir başlangıç olacaktır. Buna ek olarak, projedeki tüm bölümlerin angaje olması gerekir, en azından test aktivitelerini gözlemlemeleri ve bir şeyler öğrenmeleri sağlanabilir. Son olarak, test deneyimine sahip bir uzmana ihtiyacınız olduğunu unutmayın; aksi taktirde test süreci ihtiyaç duyulan sistemik yaklaşımdan mahrum kalacaktır.
Bu yazı Digital Report Dergisi’nin 5. sayısında yayımlamıştır.