Adam Mosseri, Instagram algoritmalarının nasıl çalıştığını ve kullanıcılarının görecekleri içeriği nasıl etkilediğini göstermeye odaklanan bir dizi gönderiden ilkini paylaştı. Instagram size hangi içeriği göstereceğine nasıl karar veriyor, öğrenmek ister misiniz?
Açıklığa kavuşturduğu kavramlardan biri, kullanıcıların Instagram‘da yaptığı her şeyi izleyen “algoritma” diye bir şey olmadığıdır. Bunun yerine, Instagram’ın her bölümü, kullanıcıların bu tür içeriklerle nasıl etkileşime girdiğini dikkate alan farklı bir algoritmaya sahip.
Örneğin, “Hikayeler”e giderseniz veya Akışta gezinirseniz, bunun nedeni yabancıların ne yaptığını öğrenmekle ilgilendiğiniz için değil, arkadaşlarınızın veya takip ettiğiniz kişilerin neler paylaştığını görmektir. “Keşfet” sekmesine giderseniz, nedeni çok açık, takip ettiğiniz kişilerin ötesinde yeni içerik veya hesaplar keşfetmek istiyorsunuz demektir. Farklı etkileşimlere ve arama türlerine sahip bölümlerde, farklı algoritmalar söz konusu.
Akış ve Hikayelerde algoritmalar nasıl çalışır?
Feed ve Stories’de görüntülenen gönderilerin sadece son güncellemelerin sırasını takip ettiğini düşünsek de, çok daha fazla faktörü içeriyor.
Instagram, nasıl çalıştığını örneklemek için dört özel kriterden bahsetti. Şirket, bu içeriğin bizim için ne kadar ilginç olabileceğini tespit etmek için gönderiyle ilgili verileri ve onu gönderen kullanıcıyı dikkate alıyor.
Öte yandan algoritma, paylaştıkları içeriğin bizi ilgilendirip ilgilendirmeyeceğini belirlemek için o kullanıcıyla olan faaliyet ve etkileşim geçmişimizi dikkate alıyor. Tüm bu bilgiler toplandıktan sonra, ilgi alanlarımıza dayalı olarak belirli içeriğin oluşturabileceği etkileşim düzeyi hakkında bir dizi tahminde bulunuyor.
Bir içeriğin bu tahminleri karşılama olasılığı ne kadar yüksekse, paylaşım o kadar yüksek görüntülenir. Öte yandan, hiç kimse aynı kişiden gelen gönderileri arka arkaya görmek istemez, bu nedenle Instagram, akışı düzenlerken bunu dikkate alıyor.
Elbette bu, bu algoritmaların Hikayeler ve Akışta içerik görüntülemek için gerçekleştirdiği binlerce veri ve işlemin çok basitleştirilmiş bir açıklaması.
Instagram, Keşfet’te içeriği nasıl görüntüler?
“Keşfet” bölümündeki algoritmaların gerçekleştirdiği işlem, takip ettiğiniz kişilerin yayınlarına dayanmadığı için çok daha karmaşık, ancak bir dizi kalıp dikkate alınarak ilginizi çekebilecek kişilerden içerik seçme odaklı.
Sizi ilgilendiren şeyleri belirlemek için faaliyetlerinizden ve geçmiş etkileşimlerinizden başlayan bir sistemden söz ediliyor. Oradan, ilginizi çeken temaya sahip paylaşımların yanı sıra zevklerinizi paylaşan kullanıcıları takip eden hesaplara dayalı diğer ilgili yayınları size göstermek için bir dizi bağlantı kuruluyor.
Size gösterecekleri bir içerik tabanına sahip olduklarında, hangi yayınlara öncelik vereceklerini belirlemeleri gerekiyor. Bunu yapmak için Feed ve Stories’de bahsettiğimiz dinamiğe benzer bir dinamiği takip ediyorlar. Algoritma gönderinin popülaritesini, belirli kullanıcılarla etkileşim geçmişimizi, önceki etkinlikleri analiz ediyor.
Artık “Keşfet”in neden bu kadar bağımlılık yapabildiğini ve düşündüğünüzden daha fazla zamanınızı çalabildiğini biliyorsunuz. Elbette tüm bu kriterlere, filtrelere ve kalıplara ek olarak Instagram’ın ana bölümlerinde görüntülenen içerikleri yöneten politikaları da var.
Kısacası Instagram, ilginizi çekebilecek yayınların bir bağlamına sahip olmak için karmaşık bir algoritma sistemi kullandığını, ancak sosyal ağı kullanma şeklinizin, hangi içeriğin gösterilip gösterilmeyeceğini tanımlamanın temelini oluşturduğunu söylüyor.