Wall Street Journal’ın aktardığı bilgiye göre ABD, koronavirüsün ülke içindeki yayılımını incelemek için cep telefonu konum verilerini kullanmaya başladı. Reklam verileri odaklı takip sistemleri, çeşitli eleştirilere neden oldu.
Proje kaynakları, Hastalık Kontrol ve Önleme Merkezleri’nin, insanların nerede bir araya geldiğini, konum verilerine dayanarak analiz ettiğini ifade etti.
Amaç, virüsün yayılma sürecinde hangi yerlerin hala kalabalık çektiğini ve sıcak nokta olabileceğini tespit etmek. Bir kaynak, araştırmacıların Brooklyn’deki Prospect Park’ta toplandığını ve verileri yetkililere teslim ettiklerini söyledi.
Amacın, hükümet yetkililerinin erişebileceği ve ABD genelinde 500 şehre kadar konum verilerini gösteren bir portal oluşturmak olduğu belirtildi.
Konum verilerinin hangi sağlayıcılar tarafından sağlandığı aktarılmadı ancak bu konuda bazı uygulamaların kullanıldığı düşünülüyor.
Anonimleştirilmiş veriler, kişinin adı ya da doğum tarihi gibi kişisel verilerinin yer almadığı veriler anlamına geliyor. Buna karşın gizlilik konusunda bazı aktivistler, anonimleşmiş verilerin insanları tanımlamak için bir araya getirilebileceğinden endişeleniyor.
Araştırmacı Sam Woodhams, “Vatandaşların bulunduğu yerleri izlemek için reklam teknolojisi endüstrisi ile yakın çalışılması bazı önemli endişeleri doğuruyor” dedi ve “Sektör, bir bütün olarak şeffaflık konusundaki eksikliğiyle tanınıyor ve birçok kullanıcı bu uygulamaların başlangıçta hareketlerini izlediğinin farkında olmayacak” yorumunu yaptı.
Woodhams, reklam verileri ile takip sistemleri konusundaki eleştirilerine şöyle devam etti:
Hükümetlerin ve bu hassas verilerin toplanmasına katılan herkesin nasıl çalıştıkları ve vatandaşların gizlilik hakının korunmasını sağlamak için hangi önlemlerin alındığı konusunda şeffaf olması şart.
ABD, koronavirüsün yayılmasını incelemek için anonimleştirilmiş verileri kullanan ilk ülke değil. İtalya, Almanya, İngiltere ve bazı ülkeler de, benzer sistemleri kullanma üzerinde çalışıyor. Ancak bu ülkeler, verileri toplama aşamasında yerel telekomünikasyon şirketleri ile işbirliği yaparken, ABD’nin verileri reklam endüstrisinden sağladığı aktarılıyor.
500 milyon dolar bütçe ayrıldı
Geçen hafta yasalaşan koronavirüs yardım paketi, CDC’nin virüsün yayılmasını izlemek için bir “gözetim ve veri toplama sistemi” inşa etmesi için, 500 milyon dolarlık bir bütçe ayrılmasını da içeriyordu.
Bu ayın başlarında ABD hükümeti, bir izleme aracı oluşturmak için Google ve Facebook’un da aralarında olduğu büyük teknoloji şirketleriyle görüştü. Facebook CEO’su Mark Zuckerberg’in bu teklifi reddettiği iddia edildi.
Yeni izleme araçları oluşturmak için acele eden hükümetlerin sayısındaki artış, gizlilik uzmanları tarafından eleştiri alıyor.
Yetkililer, bu araçların koronavirüs salgını sona erdikten sonra da hükümetler tarafından kullanılması riskinin endişe yarattığını belirtiyor.