Kripto para dolandırıcılığı herkesin korkulu rüyası oldu. Federal Ticaret Komisyonu’nun (FTC) yeni verilerine göre, sahte kripto para yatırımları geçen yıl internet dolandırıcılığında rakipsiz bir artışa neden oldu. Çünkü kripto para popülerlik kazanırken, nasıl çalıştığına dair hala çok fazla belirsizlik var.
Kripto para dolandırıcılığı artıyor
Bu, özellikle interneti kullanmaya daha aşina olan ancak finansal okuryazarlığı daha az olan genç insanlar için geçerlidir. 18-39 yaş arası kişiler, geçen yıl yaşlı yetişkinlere göre sosyal medya dolandırıcılığına para kaybettiklerini bildirme olasılıklarının iki katından fazlaydı.
Sosyal medyada yatırımla ilgili dolandırıcılıklar, bildirilen tüm kayıpların %37’sini temsil ederken, bunu aşk dolandırıcılıkları ve çevrimiçi alışveriş dolandırıcılıkları izledi.
Birçok kişi satın alma kararlarını vermek için interneti kullanır. Bu nedenle web sitelerinde dolandırıcılık yatırımları bu kadar sık görülür. Bu, özellikle internete daha aşina olan ancak finansal olarak daha az eğitimli olan genç tüketiciler için de geçerli.
18-39 yaş arası kişiler, geçen yıl yaşlı yetişkinlere göre sosyal medya dolandırıcılığına para kaybettiklerini bildirme olasılıklarının iki katından fazlaydı. Bunu yaklaşık %37 ile romantik dolandırıcılıklar ve çevrimiçi alışveriş dolandırıcılıkları izledi.
“FTC’ye yapılan raporlar, dolandırıcıların sosyal medya platformlarını sahte yatırım fırsatlarını teşvik etmek ve hatta insanlarla doğrudan sözde arkadaş olarak bağlantı kurmak için onları yatırım yapmaya teşvik etmek için kullandığını gösteriyor. İnsanlar, büyük getiri vaadiyle genellikle kripto para olmak üzere para gönderiyor, ancak sonunda eli boş geliyor.”
-FTC
Sosyal medyada dolandırıcılık gerçekleşmese bile iddiada bulunanların yarısından fazlası dolandırıcılığın orada başladığını söyledi. FTC’ye göre, kendisine bildirilen bir tür kripto dolandırıcılığı, insanları sahte yatırım sitelerine ikna etmek için kendi başarılarıyla övünen birini içeriyor.
Yatırım sahtekarlıkları, yatırımcılar için açık ara en maliyetli olanıdır, ancak en yaygın olanı değildir. FCC’ye en fazla şikayet, çevrimiçi alışverişe bağlı raketlerden geldi. Sosyal medya dolandırıcılıkları, Amerika Birleşik Devletleri’ndeki tüm dolandırıcılık vakalarının kabaca %25’ini oluşturuyor ve bu, 2017’ye göre 18 kat arttı.
Sosyal medya dolandırıcılar için “altın madeni” oldu
Geçen yıl sosyal medyada 95.000’den fazla kişi yaklaşık 770 milyon dolar değerinde dolandırıcılık iddiasında bulundu. FTC’ye göre, Facebook ve Instagram, sosyal medya dolandırıcılığında önemli bir rol oynuyor ve insanların üçte birinden fazlası, çevrimiçi bir aşk dolandırıcılığına para kaybettiğini bu platformlardan birine atfediyor.
“2021’de çevrimiçi bir aşk dolandırıcılığına para kaybettiklerini söyleyenlerin üçte birinden fazlası, bunun Facebook veya Instagram’da başladığını söyledi. Bu dolandırıcılıklar genellikle bir yabancıdan gelen görünüşte masum bir arkadaşlık isteğiyle başlar, ardından tatlı bir konuşma ve ardından kaçınılmaz olarak para talebiyle devam eder.”
2018’de Google ve Facebook kriptoyla ilgili reklamları yasakladı. Geçen yaz, Google sınırlı bir kapasiteyle yeniden reklamları kullanılabilir hale getirdi.