2021 yılı tüm sektörlerden markalar için pandemi sonrası döneme uyum sağlama çabalarının pekiştiği bir yıl oldu.
Pandemiyi nispeten en az zararla atlatan teknoloji markaları, yılı yeni normalin hayatımıza getirdiği yenilikleri ürün ve hizmetlerine entegre etme konusunda çalışarak geçirdiler. Bu konuda başarılı olan markalar tüketicinin beğenisini kazandı ve durum, satın almaya da yansıdı.
Teknoloji sektörü konusunda 2021’in tamamına dair diğer önemli belirleyiciler, küresel ölçekte yaşanan çip krizinin tedarik ağına yansıması ve döviz kurlarındaki dalgalanmanın fiyatlara etkisi oldu. Tüm bunların yanında uzun zamandır deneyim odaklı bir değişim içerisinde olan alışveriş alışkanlıklarındaki yeni nesil tüketim dalgası teknolojide de karşılığını buldu.
Özellikle genç tüketiciler kendi hayatlarındaki değerleri markalar dünyasından da aradılar ve bu konuda son derece net bir tavır sergileyerek dünyanın sorunlarını daha fazla dert edinen markaları kendilerine daha yakın hissettiler. Bu da tüketimlerini doğrudan etkiledi.
Peki 2021 yılında bu tüm bu değişkenlerin etkisi ile şekillenen teknoloji markaları pazarında kullanıcılar hangi markaları daha fazla tercih etti? Akıllı telefondan TV’ye, aksesuardan dizüstü bilgisayara, kullanıcı gözüyle yılın en başarılı teknoloji markalarını Dorinsight Araştırma şirketi ile belirledik.
DORinsight Araştırma Şirketi, Digital Report Almanak sayısı için 24 yaş üstü 1026 kişi ile online anket yöntemi ile görüşerek 2021 yılında kullanıcıların en başarılı bulduğu teknoloji markalarını belirledi. Araştırmaya katılanların yüzde 79’u AB, yüzde 21’i C1C2 SES grubundan olurken, 24-34 yaşındakilerin oranı yüzde 28, 34-55 yaşındakiler %53, 45-50 yaşındakiler ise %19 oldu. Katılımcıların yüzde 38’inin kadın, yüzde 62’sinin erkek olduğu araştırmada ortalama yaş 38 oldu Katılımcıların yüzde 94’ü, 2021 yılında teknoloji harcaması yaptıklarını belirttiler.
Teknolojik ürün sahipliği
2021 yılı itibarıyla katılımcıların en fazla sahip oldukları teknolojik cihaz yüzde 93 ile akıllı telefonlar olarak karşımıza çıktı. İkinci sırada yüzde 82 ile beyaz eşya, üçüncü sırada yüzde 78 ile küçük ev aletleri var.
Teknoloji alışverişinde öne çıkan kullanıcı alışkanlıkları
Katılımcıların yüzde 83’ü 2022 yılında sahip oldukları teknolojik ürünlerinden en az birini değiştirmeyi düşünüyor. Yüzde 58’i akıllı telefonunu değiştirmeyi düşünürken, yüzde 38’i dizüstü bilgisayarını, yüzde 36’sı ise televizyonunu değiştireceğini belirtti.
Fiyatlardaki artışın etkisini en net şekilde ortaya koyan grafik ise ürün değişimine ayrılacak bütçe oldu. Buna göre, baskın miktarın 5 bin – 10 bin TL arası, onu izleyen miktarın ise 10 bin – 20 bin TL arası olduğunu görüyoruz. Bu grafiğe bakarak 2022 yılında da Türkiye’deki tüketicilerin amiral gemisi cihazlara olan ilgisinin artan fiyatlara karşın ciddi bir düşüş yaşamayacağını söylemek mümkün.
Teknoloji alışverişinde online platformların lideri Hepsiburada
Teknoloji alışverişini online kanallardan yaptığını belirtenlerin yüzde 65’i Hepsiburada’dan alışveriş yaptığını ifade etti. Hepsiburada’yı sırasıyla yüzde 49 ile Trendyol ve yüzde 30 ile ise N11 izledi. Faaliyetlerini diğer markalara kıyasla daha kısa süredir sürdüren Amazon ise yüzde 25 ile dördüncü sırada yer aldı. Perakende mağazacılık hizmeti veren Teknosa, Media Markt ve Vatan Bilgisayar ise listenin orta sıralarında yer aldı.
Teknoloji sektörünün en başarılı markaları
2021 yılında TV’den akıllı telefona farklı kategorilerde kullanıcılar tarafından “en başarılı” olarak değerlendiren markalara bakalım.
Ürün, destek ve pazarlamada liderlik koltuğuna Samsung oturdu
Kullanıcıların kategori bağımsız en başarılı marka olarak seçtikleri Samsung ayrıca satış sonrası destek ve pazarlama faaliyetleri açısından da en iyi olarak değerlendirildi.
Telefon ve akıllı saatte Apple, bilgisayarda Lenovo ve Monster lider oldu
Araştırmaya göre tablet bilgisayar kategorisinde en çok tercih edilen markalar Samsung ve Apple olarak öne çıkıyor. Akıllı telefonlarda ve akıllı saatlerde ise en çok tercih edilen marka Apple.
Akıllı TV kategorisinde de lider Samsung olurken, bilgisayarın en iyileri Lenovo ve Monster oldu. Araştırmaya göre oyun bilgisayarı kategorisinde lider Monster olurken, genel olarak dizüstü bilgisayar kategorisinde kullanıcılar tarafından en çok tercih edilen marka Lenovo oldu.
Teknolojik aksesuarlarda lider açık ara Logitech
Ses sitemlerinde en çok tercih edilen marka JBL olurken, ağ teknolojilerinde en çok tercih edilen TP-Link oldu. Küçük ev aletlerinde ise en çok tercih edilen marka Philips olarak karşımıza geldi. Philips aynı zamanda kişisel bakım ve sağlık kategorisinde de birinciliği kimseye bırakmazken, teknolojik aksesuar kategorisinde zirve açık ara Logitech’in oldu.
Yenilikçi ürünlerimizle sektöre yön vermeye devam edeceğiz
Birol Sülük, Logitech Türkiye ve Orta Asya Bölgesi Pazarlama Müdürü
2021 yılı bizim açımızdan ektiklerimizi biçtiğimiz, farklı hedef kitlelere ulaşmak için yeni yöntemler geliştirdiğimiz ve de dijital yatırımlarımızı artırdığımız bir yıl oldu. Trendleri yakından takip eden bir firma olarak yıllardır “her yerden çalışma” ekosistemine odaklandık ve 2021 yılı boyunca benzer bakış açısı ile hem bireysel kullanıcıları hem de şirketleri optimum seviyede fayda sağlayacak ürünlerimiz ile buluşturduk.
Öncesinde ürünlerimize kategori odaklı bakarken şimdi kullanıcılarımızın istekleri ve ihtiyaçları doğrultusunda stratejiler geliştiriyoruz. Artık kullanıcıların kişiliklerini, yaşam stillerini, mesleklerini de göz önünde bulunduruyoruz. Dolayısıyla işimizi kullanıcıdan yola çıkarak hazırladığımız müşteri gruplarını baz alarak yönetiyoruz.
Kullanıcılarımıza kişiselleştirebilecekleri, kendilerini yansıtabilecekleri ürünler sunuyoruz. Yazılımcılar ve mühendisler için performanslarını maksimum seviyeye taşıyan ürünler, profesyonel tasarımcılar için alandan tasarruf edecekleri ve işlerini hızlıca halledebilecekleri ürünler, uzun saatlerini masa başında geçiren meslek grupları için ergonomik ürünler, sessizliğe ihtiyaç duyanlar için sessiz, renkli çalışma alanı sevenler için renkli, hareket hâlinde çalışmayı sevenler için mobil ürünler sunuyoruz.
Logitech’in her zaman olduğu gibi 2022’de de hedefi; bireysel ve kurumsal kullanıcıların, dijital dünyada sorunsuz, verimli çalışmalar yapması ve kullandıkları ürünlerle maksimum performansı elde etmesini sağlamak. Bunun gerçekleşmesi için bir yandan olgunlaşmış kategoriler olarak değerlendirebileceğimiz mouse, klavye, web kamerası ve kulaklık gibi kategorilerde sürekli yenilikler sunuyor, diğer yandan da yeni projeler ve ürünler geliştiriyoruz. Kullanıcıların çok beğendiği, mümkünse yanından bir an bile ayırmayacağı ve her zaman tavsiye edebileceği tasarım harikası ürünler için çalışmaya devam ediyoruz. İnovatif ürünlerimiz de her zaman olduğu gibi sektöre yön vermeye devam edecek.
2022’de online alışveriş ekonomiye can suyu olmaya devam edecek
Ender Özgün, Hepsiburada CMO’su
E-ticaret açısından bakarsak 2021 genel anlamda tüketici alışkanlık ve beklentilerinde önemli değişimlerin sürdüğü, bunun sonucu olarak teknolojik gelişmeler ve dijital dönüşümün ivme kazanmaya devam ettiği bir yıl oldu. Son yıllarda online alışverişlerde tüketicilerde ana beklentiler olarak şekillenen hızlı teslimat, online sorun çözebilme ve uygun fiyat arayışları 2021 boyunca önceliklerini korudu. Yaşanan bu değişimin odağında yer alan Hepsiburada olarak, Türkiye’de ticaretin dijitalleşmesine öncülük etme vizyonumuz ve sorumlu marka anlayışımızla çalışmayı sürdürdük. Müşterilerimizin beklentilerine, hızlı, kaliteli ve güvenli çözümlerle yanıt verdik. Tüm aksiyonlarımızla 2021’de Toplam Satış Hacmi, Aktif Satıcı Sayısı, Aktif Müşteri Tabanı, Sipariş Sıklığı gibi sektör için kritik tüm göstergelerde güçlü büyümemizi sürdürdük. Müşteri ilişkilerinde sadakati ölçeklendirmede kullanılan ve gelir büyümesiyle doğrusal ilişkisi bulunan bağımsız Net Tavsiye Skoru (NPS) ölçümlerinde sektör lideri olarak 3. çeyrekte çok önemli bir başarıya imza attık.
2022 ve takip eden önümüzdeki dönemde gerek işletmeler gerekse tüketiciler bazında online alışveriş ve e-ticarete ilginin, eğilimin katlanarak artacağını ve ekonomiye can suyu olmaya devam edeceğini düşünüyoruz. Şu anda tüm hızı ve gücüyle yaşadığımız dijital dönüşümün önümüzdeki dönemde de geleceği şekillendirmeyi sürdüreceğini söyleyebiliriz. Tüketiciler açısından online alışverişlerde karar alma ve seçim yapmayı kolaylaştıran içerik ve özelliklerin, taksitli alışveriş veya online tüketici kredisi alabilme gibi kolaylıkların ve mobil deneyimdeki yeniliklerin gerek Türkiye’de gerekse dünya genelinde e-ticarete yön vereceği kanısındayız.
2022 yılında önceliğimiz yenilikçi ürünlerimizi, kullanıcılarımıza daha yakından tanıtmak olacak
Emre Hantaloğlu, Lenovo Türkiye Genel Müdürü
Lenovo Türkiye olarak Digital Report dergisi ve Dorinsight Araştırma şirketi tarafından gerçekleştirilen araştırmada “Yılın en çok tercih edilen dizüstü bilgisayar markası” olmaktan büyük onur duyduk. Lenovo, globaldeki güçlü performansını sürdürürken, 2021’in dördüncü çeyreğini de yine birinci sırada yüksek bir pazar payı ile kapamayı ve 2020’de olduğu gibi 2021 yılını da Türkiye PC pazarının lideri olarak tamamlamayı bekliyor. Araştırmanın sonuçlarında, Lenovo’nun, inovasyona bağlılığıyla herkes için daha akıllı teknoloji sağlamak gibi cesur bir vizyonla hareket etmesinin rolünün büyük olduğunu düşünüyoruz. 2022 yılında da Lenovo’nun akıllı teknolojileri barındıran, birçok ihtiyaca cevap veren en yenilikçi ürünlerini, kullanıcılarımıza daha yakından tanıtmak önceliğimiz olacak.
Türkiye’de oyun bilgisayarı denilince akla gelen ilk markayız
İlhan Yılmaz, Monster Notebook CEO’su
Digital Report ve Dorinsight tarafından gerçekleştirilen araştırma sonuçlarına göre oyun bilgisayarı kategorisinde 2021’in en çok tercih edilen markası Monster Notebook’u seçen tüm katılımcılara teşekkür ederiz. Koşulsuz müşteri memnuniyeti stratejimiz doğrultusunda tüm kullanıcılarımıza en iyi deneyimi sunmak üzerine çalışıyoruz ve çabalarımızın takdir görüyor olması bizim için büyük bir mutluluk kaynağı. Kullanıcılarımıza olan desteğimiz hem satış sürecinde hem de satış sonrasında uzun yıllar devam ediyor. Sektörün öncülerinden “Ömür Boyu Ücretsiz Bakım Garantisi ve benzeri uygulamalar ile oluşturduğumuz kullanıcı odaklılığımız sayesinde hem Türkiye’de oyun bilgisayarı denilince akla gelen ilk markayız hem de tüketici araştırmalarına göre oyuncu bilgisayarı markaları arasında müşteri memnuniyet skoru en yüksek bilgisayar firmasıyız.
Bu yazı Digital Report Dergisi 12. sayısında yayınlanmıştır.