Kısaca Fan Tokenlardan bahsedebilir misiniz?
Chiliz blok zincirinde yer alan, spor kulüpleri ile taraftarlar arasında sürdürülebilir iletişim imkanı sağlayan Fan Tokenlar için, taraftarlara destekleri takımların bazı karar mekanizmalarında söz sahibi olma hakkını veren dijital varlıklar diyebiliriz. Socios.com uygulamasını indirerek Fan Token sahibi olan taraftarlar, kulüpleriyle ilgili para ile satın alınamayacak deneyimleri de yaşama fırsatı elde ediyorlar.
Global partner sayınız kaç?
Şu an 60’a yakın partnerimiz var. En son Boston Celtics, Chicago Bulls, Los Angeles Clippers başta olmak üzere NBA’dan 10 takımla anlaşmamızı duyurduk. Futbol tarafında Barcelona, Juventus, PSG, Roma, Inter, Manchester City, Atletico Madrid gibi dünya devleri arasına Everton, Leeds United, Arsenal ve Corinthians dahil oldu. Milli Takımlar bazında Arjantin Milli Takımı ve Portekiz Milli Takımı ile anlaştık. Henüz duyurmadığımız ama ilerleyen günlerde spor kamuoyu ile paylaşacağımız iş birliklerimiz olacak. Futbol dışında motor sporları, espor, buz hokeyi, kriket ve dövüş sporları gibi birçok farklı spor branşında da öncü iş birliklerimiz söz konusu. Amacımız bu ekosistemi global bir taraftar etkileşim ağına dönüştürmek.
Şimdiye kadar spor ekonomisinde ne kadar gelir yarattınız? Taraftar token sahibi kaç kişi var?
Bugüne kadar spor kulüpleri için 200 milyon doların üzerinde gelir yaratıldı. Bu rakam, 1 milyona yakın kullanıcı ile yaratılan rakam. Her yeni Fan Token sahibi taraftar ile ekosistem büyüyor. Aslında yolun başındayız daha. Amacımız dünyanın farklı yerlerindeki pasif taraftarları dijital anlamda aktifleştirerek kulüpleri ile yakınlaştırmak.
Türkiye’deki çalışmalarınızdan bahsedebilir misiniz?
Türkiye’de ilk olarak 1,5 yıl önce Galatasaray Kulübü ile iş birliğine başladık. Ardından Trabzonspor, M.Başakşehir FK, Göztepe, Alanyaspor gibi kulüpler Socios.com dünyasına dahil oldu.
Kulüplerle birlikte kararlaştırdığımız projelerde Fan Token sahipleri hem kulüpleri ile etkileşim imkanı sağlarken, hem de birbirinden farklı deneyimleri de kazanma fırsatını elde ediyor. Galatasaray taraftarları en son olarak Muslera’nın giyeceği eldiveni, Erkek Basketbol Takımı’nın forma tasarımını ve Morutan’ın forma numarasını seçti ki Türkiye futbol tarihinde kulüp-taraftar etkileşimi adına bir ilktir bu. Yine Trabzonspor Fan Token sahipleri sezonun en iyi oyuncusunu, Trabzonspor Futbol A Takım otobüsünün tasarımını seçti. Göztepe taraftarları kulüplerinin yeni mağazalarının ismini belirledi.
Türkiye Taraftarlık Anketi projenizden bahsedebilir misiniz?
Sadece kulüplerle organize ettiğimiz yarışmalar, oylamalar yok gündemimizde. Spora katma değer sağlayacak projelerimiz de var.
Örneğin Ağustos ayının son haftasında başlattığımız Türkiye Taraftarlık Anketi projesi. Türkiye’deki futbolseverlerin sosyo-kültürel alışkanlıkları, dijital eğilimlerini öğrenmek üzere geniş kapsamlı araştırmamız 1 ay süre ile devam edecek. Futbolseverlerin takım tercihlerini etkileyen faktörlerden kulüplerinin maç bileti fiyatlandırmaları hakkındaki yorumlarına, lisanslı ürün kullanım alışkanlıklarından kulüp haberlerini takip ettikleri mecralara, sosyal medya ve dijital para gibi konulardaki ilgi alanlarına kadar birbirinden farklı sorularla Türkiye’deki futbol taraftarlığın genel fotoğrafını çekmeyi hedefliyoruz. Bütün bunların yanında Alanya’da partner kulüplerimizin katılımıyla özel bir turnuva organize edeceğiz.
Bu yazı Digital Report Dergisi 10. sayısında yayınlanmıştır.