Türkiye’de akıllı telefon üretimine başladığınız mayıstan bugüne süreci değerlendirir misiniz?
Şu ana kadar yerli üretim sürecimiz çok iyi gidiyor. Devletin rehberliğinde ve yardımıyla üretim hattının yapımını ve ürünlerimizin planlanan üretimlerini tamamladık. Fiyat performans açısından tüketicilerin beklentilerini ve ihtiyaçlarını karşılayan modelleri ürettik ve satışa sunduk. Satışa çıkan yerel üretim modellerimiz de Türkiye’deki mobil telefon kullanıcıları tarafından ilgiyle karşılandı. Aynı zamanda üretim tesisimiz için ekiplerimizi kurarak ve yapılanmamızı büyüterek istihdam sağlamaya devam ediyoruz. Üretim başarılı ilerlemesi sonucunda istihdam oranımız daha da artacaktır.
Vivo için üretim konusunda Türkiye pazarının önemini değerlendirir misiniz?
Uzun vadeli yatırımlar için iyi fırsatlar sunan, faydalı bir iş ortamına ve yatırım koşullarına sahip Türkiye de bizler için büyük önem taşıyan bölgelerden biri. Türkiye yeni teknolojilere ilgi gösteren, dinamik ve rekabetçi bir pazara sahip. Aynı zamanda bizim gibi global akıllı telefon üreticileri için de uygun olan çeşitlilikteki tüketici tabanını bünyesinde barındıran değerli bir bölge.
Öncelikli hedeflerimiz, vivo olarak Türkiye pazarında yer edinmek, bilinirliğimizi artırmak ve elbette kullanıcıların güvenini kazanmak. Bu hedeflerimiz doğrultusunda vivo markasının tüm Türkiye’de tanınırlığını ve bilinirliğini artırmak üzere farklı ve iddialı çalışmalara da imza atacağız. Bildiğiniz gibi 2020 Aralık ayında Türk Futbol Federasyonu ve Türkiye Erkek A Milli Futbol Takımı Ana Sponsoru ve Resmi Akıllı Telefonu olduğumuzu duyurmuştuk. İlerleyen dönemlerde de yeni projelerimizle marka bilinirliğimizi artırırken, pazara sunacağımız yeni ürünlerle de Vivo markasını Türkiye’de sağlamlaştıracağız.
İlk olarak 20 milyon dolarlık bir yatırım hayata geçti. Devamı gelecek mi?
Şu an için net bir tutarda yatırım sözü veremeyiz ama tabi ki Türkiye pazarına çeşitli alanlarda yatırım yapmaya devam edeceğiz. Bir sonraki yatırım aşamasını hükümetin düzenlemelerine, pazarın gelişimine ve Türkiye’deki kullanıcılarımızın ihtiyaçlarına göre planlayacağımızı düşünüyorum. Şimdilik Türk tüketicisinden ve devletten güzel destekler ve geri dönüşler aldık. Bu da bizim Türkiye olan inancımızı pekiştirdi. Bu doğrultuda ileriki dönemlerde de Vivo markasının tüm Türkiye’de tanınırlığını ve bilinirliğini artırmak üzere farklı ve iddialı çalışmalara da imza atmayı hedefliyoruz.
Şu ana Türkiye’de hangi cihazlar üretildi? Hangileri üretim planında?
Fabrikamızın üretime geçmesiyle birlikte ilk üretilen telefon modelimiz Y11s oldu. Daha sonra üretim sürecine Y20 ile devam edildi. Şu an Y53s modelimizin üretimi devam ediyor ve Eylül sonu gibi satışa başlamayı hedefliyoruz. İlerleyen süreçte de Y Serisi’nden farklı modellerimizi üretmeye devam edeceğiz. Modellerimizin üretim sürecinden önce uzun ve kapsamlı bir araştırma süreci ile ilerliyoruz. Türkiye dahil Avrupa’da 9 binden fazla tüketici ile görüşülerek, onların yaşam tarzları, iletişim biçimleri gözlenerek bireysel olarak nelere ihtiyaçları olduğunu araştırdık. Bu araştırmada doğru fiyata ve doğru özelliklere sahip akıllı telefonlara ihtiyaç olduğunu açıkça gördük. Tüm bu araştırmaların çıkış noktası ise, bizim kurum felsefemiz olan, “doğru şeyleri doğru şekilde yapmak”tan geliyor. Bu sebeple ürettiğimiz modelleri de kullanıcıların görüşlerini dikkate alarak ihtiyaçları doğrultusunda üretmeye devam edeceğiz.
Bu yazı Digital Report Dergisi 10. sayısında yayınlanmıştır.