Podcast formatının yayılım ve kurulum döneminin temelleri sizlerin de bildiği gibi RSS teknolojisi üzerine inşa edilmiştir. Bu temel teknolojik altyapı basit, basit olduğu kadar da etkili ve 2021 yılında bile hala abonelik temelini oluşturmakta. İşte 21 yıldır üstüne inşa edilen ve podcast yayıncılığının omurgası görevini taşıyan RSS teknolojisinin geleceği tehlikede. Bu tehlikenin biz kullanıcıları, yani podcast dinleyicilerini nasıl etkileyeciğini ise yaşanan son gelişmeler üzerinden sizlere aktaracağım.
Podcast dünyası içinde son dönemde en büyük rakibi olan Spotify’ın yatırım ataklarına karşı sessiz kalmasıyla eleştirilen Apple, WWDC21’de Tim Cook tarafından yapılan açıklamalar ile sessizliğine son verdi ve Podcasts uygulaması içinde abonelik modellerinin başlatılacağını duyurdu.Uygulama içerisinde reklamsız ve bonus içerik gibi ekstra avantajlar ile erken erişim için içeriğe abone olabileceğiniz modeller olacak. Özellik, önümüzdeki ay 170 bölge ve ülkede piyasaya sürülecek, ancak üzülerek belirtmem gerekiyor ki, Türkiye bu gruba dahil edilmedi ve sebebi açıklanmadı.
Tıpkı Apple abonelik modelinde olduğu gibi, Spotify ve Facebook’un duyurusunu yaptığı podcast player ve Spotify üzerinden Facebook’a paylaşım özelliği de Türkiye için henüz açık değil. Spotify, Premium üyelerin mini player’ın tüm özelliklerini kullanabileceğini, ancak abone olmayanların sadece shuffle özelliğini kullanabileceklerini belirtmiş. Ayrıca premium abone olmayanlar reklam da dinleyecek.
Kendi abonelik modelinizi oluşturun
Özelliğin ilk ortakları arasında Pushkin Industries, QCODE ve NPR var. Apple’ın sunumuna göre içerik oluşturucular, abonelik sunmak için Apple’a yılda 19,99 dolar ödeyecekler. Apple ilk sene bu ücretten %30 kesinti yapacak ve devam eden yıllarda, bu kesintiyi %15’e düşürecek. İçerik üreticileriyse yayınları için dilediği abonelik ücretini belirleyebilecek ve ücretler dinleyicilerden/abonelerden aylık olarak tahsil edilecek. Kimi podcast ağları şimdiden abonelik modellerini belirlemiş ve ücretlerini duyurmuş durumda. Luminary, aylık 5,99 dolar veya yıllık 3,99 dolar isterken, The Washington Post aylık 2,99 dolar, PRX ise aylık 4,99 dolar fiyat belirledi bile…
Apple Podcasts yenilendi
iOS 14.5’in betadan tam sürüme geçişiyle ApplePodcasts uygulamasının yeni tasarımı da devreye alınacak. Her podcast’in kendi web sayfası olacak ve podcast yayınlarının paylaşılması ve keşfi kolaylaşacak.
Dikkat çeken bir diğer özellik ise bölümlü yayınlarda oynat tuşuna basıldığında en son bölüm çalmaya başlarken, yayın bir seri podcast ise o zaman Smart Play tuşu ilk bölümü baz alıp dinletmeye başlıyor.
Spotify bu, altta kalır mı?
Joe Rogan, Kraliyet Ailesi üyeleri gibi yaptığı dudak uçuklatan podcast anlaşmaları ve 200 milyon dolarlık Megaphone satın alması gibi gelişmeler sonrasında, Apple’ın yıllar sonra istemeyerek bile olsa bir podcast atılımı yaptıran Spotify, bu defa oyunun kurallarını tamamen değiştirmeye hazırlanıyor.
Yazının ilk bölümünde de bahsettiğim RSS teknolojisi ile sarsılmaz bir ilişki içinde gelişim gösteren podcast formatının bu teknoloji ile yollarını ayırmaya kararlı olduğunun ilk sinyalleri, şirket tarafından geçtiğimiz günlerde verildi.
Uzun vadede Spotify’ın RSS altyapısının dışına çıkmasının etkilerini, bu kararın podcast yayıncılarını ve dinleyicilerini nasıl etkileyeceğini ise şimdiden kestirebilmek güç görünüyor.
Podcast gerçek değerini abonelik ile bulacak
Yaşanan gelişmelerin kısa bir özetini sunmam gerekirse; podcast, 21 yıldır alışkın olduğumuz “özgür ve yayılımcı” bir format olmaktan çıkıyor ve çok yakında dinlemek istediğimiz podcast yayınları için abonelik ücreti ödemeye ve belki de kullanmadığımız bir uygulamaya abone olmaya kendimizi hazırlasak iyi olur.
Özellikle streaming video endüstrisinin son derece alışkın olduğu türden platform savaşları, çok yakın bir gelecekte podcast dünyasını da etkisi altına alacağa benziyor.
Clubhouse’taki ani ilgi kaybını, içerik üretimi dinamiklerini düşünmeden, olayı salt “konuşmaya” indirgemenin sonuçları olarak yorumluyorum.
Sesli uygulamalarda son durum
Clubhouse özelinde yaşanan ani yükseliş ve bu yükselişten daha sert yaşanan ilgi kaybı, hepimizin malumu. Davetiye bulmak için eşi dostu aradığımız, içeriye dahil olunca sevindiğimiz ve hangi odaya gireceğimizi şaşırdığımız uygulamada, açık oda bulmak neredeyse imkansız. Ben bu ani düşüşü ve ilgi kaybını, içerik üretimi dinamiklerini düşünmeden, olayı salt “konuşmaya” indirgemenin sonuçları olarak yorumluyorum. Buna rağmen “konuşarak” gelir modeli elde edilebilecek veya zaten var olan platformlara entegre edilmekte olan ses odalarının da geleceklerini çok parlak görüyorum.
Twitter’dan sonra Facebook’un da ses odası ve podcast entegrasyon hamleleri (Facebook & Spotify mini podcast player konusunda anlaşmaya vardı), sonrasında “davetiye” gerektirmeyecek olan platform kullanıcılarıyla bu dünyayı oldukça hareketlendirecektir.
Turkcell Dergilik de artık podcast destekliyor
Turkcell’in dijital yayıncılık ve dergi platformu olan “Dergilik” artık podcast yayınlarına da yer vermeye başladı. Uygulamadaki podcast sekmesi ile sağlıktan yaşama, teknolojiden finansa, dekorasyondan eğlenceye kadar farklı konularda yayınlar dinlenebilecek.
Bu yazı Uraz Kaspar tarafından yazılmış ve Digital Report Dergisi 7. sayısında yayınlanmıştır.