Yapay zekanın (AI), blok zincirinin ve makine öğreniminin, işin geleceğini ve insanların çalışma ve yaşama şeklini değiştirme gücüne sahip olduğu giderek daha belirgin hale geliyor. İş dünyasını dönüştüren bazı yıkıcı teknolojiler halihazırda sigorta sektöründe yaygın kullanılıyor. Örneğin bazı sigorta şirketleri, talep işleme sürecinin belirli bölümlerini otomatize edip müşteri hizmetlerini iyileştirmek için yapay zeka ve makine öğrenimi kullanıyor. Blok zinciri de işlemleri güvence altına almak, sigorta dolandırıcılıklarını tespit etmek, riskleri önlemek ve hatta bir poliçenin maliyetini potansiyel olarak azaltmak için kullanılıyor.
Dünya Ekonomik Forumu’na göre IoT bağlantılı cihaz sayısının 2025 yılında, dünya çapında 42 milyar olması bekleniyor. Daha fazla bağlantılı cihaz daha fazla veri anlamına geliyor.
Artan bu veri hacmi, sigorta şirketlerinin müşterilerinin risk profillerini daha doğru değerlendirmelerini sağlayacak. Bu, daha az riskli müşterilerin daha ucuz hizmetlerden yararlanmasına ve daha riskli müşterilerin daha fazla ödeme yapmasına, karlılığın artmasına ve potansiyel olarak pazarın büyümesine neden olacak. Ayrıca, sigorta sektörünün operasyonları için artan veri hacmi ile yeni veri ekosistemleri de oluşturulabilir.
Juniper Research, araba, mülk, hayat ve sağlık sigortacılarının yapay zeka gibi gelişen teknolojilere yatırım yaparak 2023’te 2019’a kıyasla yıllık tasarruflarını 4 kattan fazla artıracağını öngörüyor. Burada tazminat taleplerinin yerine getirilmesi için gereken sürenin azaltılmasını ve müşteri bağlılığının artırılmasını gibi ek bazı artılardan da bahsetmek mümkün.
Yapay zeka ve diğer dijital çözümler uygulanmaya devam ettikçe, sigorta şirketleri ve tüketicilerin hayatını kolaylaştıracak pek çok yeni faydadan söz etmek mümkün olabilir.
Yapay zeka sektöre hangi açılardan fayda getirebilir?
İş dünyasının her alanında olduğu gibi sigortacılık şirketleri de iş süreçlerini iyileştirmenin, daha verimli hale getirmenin ve elbette gelirlerde artış elde etmenin yollarını arıyorlar. Yapay zeka bu noktada sigorta şirketlerinin işine yarayacak en kritik teknoloji. Sigorta şirketleri yapay zekâ sayesinde karmaşık sorunları çözebilirler, yeni ürünler geliştirme ve yeni pazarlara girme gibi bu teknolojinin artılarından faydalanabilirler. Diğer yandan sigortacılık sektörü işlerin büyük çoğunluğunun insanlar tarafından yapılması nedeniyle riskin en fazla olduğu alanlardan biri. Yapay zekânın sigorta şirketleri tarafından kullanımının artması ile insana dayalı hataların azalacağı da öngörülüyor. Yapay zekanın sigortacılık sektörüne getireceği artılara detaylı olarak bakalım.
Fiyatlandırma
Yapay zekanın sigorta endüstrisini iyileştirebileceği alanların başında fiyatlandırma geliyor. AI ile sigorta şirketleri poliçelerini daha rekabetçi bir şekilde fiyatlandırabilir ve her müşteri için kişiselleştirebilir. Örneğin, ev sigortası hizmeti veren şirket, müşterilerinin yaşadıkları bölge, medeni durumları gibi belirleyici kriterlere göre sigorta primini belirlemek için yapay zekadan faydalanabilir.
Hasar işlemleri
Sigorta şirketleri hasar işlemleri ile ilgili çalıştırdığı personele çok para harcar. Bir sigorta şirketi, yapay zekanın olanaklarından faydalanarak, hasar yönetimi ve ödemelerle ilgili zaman alıcı süreçlerin çoğunu otomatikleştirerek bu konuda personel giderlerini azaltabilir. Taleplerin işlenmesi için gereken süre birkaç günden saatlere, hatta dakikalara düşebilir.
Sigortacılık sektörü kendini yeniden konumlandırmak durumunda kalabilir
AI kullanımı aynı zamanda sigorta şirketlerinin çalışma şeklini etkileyebilir ve endüstri kendisini gelecekte yeniden konumlandırmak durumunda kalabilir. Bu konudaki en somut örneklerden biri yapay zeka destekli sürücüsüz araçlar. Sürüsücüz araçların yaygınlaşması neticesinde bu teknoloji ile ilgili en önemli beklenti kazaların azalacağı yönünde. Peki hemen hemen hiç trafik kazasının olmayacağı bir dünyada bu alanda hizmet veren sigorta şirketleri ne iş yapacaklar?
Sürücüsüz araçların nasıl kullanıldığı ve kazaların nasıl ele alınacağı konusunda uzun süredir devam eden tartışmalar var. 2018 yılında, otonom bir Uber aracının karıştığı kazada kusurlu olduğu tespit edilmişti. Sayısı az da olsa bu gibi kazalar, sigorta şirketlerinin sorumluyu belirleme ve tazminat süreçlerini yönetme konusunda ileride yeni tartışmaları beraberinde getirecek. Bu noktada sorumluluk sigortasının bir standart olarak kalması muhtemel gibi görünüyor. Diğer yanda AI ve makine öğrenimi sigorta alanında daha baskın faktörler haline geldikçe, Metromile gibi dijital araba sigortası şirketleri veya Lemonade gibi dijital ev sigortası şirketleri daha popüler hale gelebilir.
Yapay zekanın sigortacılığa etkilerine dair futuristik yaklaşımlar
Pandemi döneminde sektör bağımsız hız kazanan dijitalleşmenin etkisi birçok sigorta şirketi yapay zeka teknolojilerine yatırım yaptı. Bu yatırımların sonucu olarak çok da uzak olmayan bir gelecekte, teknoloji hem sigorta şirketlerini hem dem müşterileri önemli ölçüde etkileyecek, burası kesin. McKinsey’e göre yapay zeka ve makine öğrenimi sayesinde sigortacılık süreçlerinin %25’i 2025’te otomatik hale gelecek.
Peki işi biraz daha uzak bir geleceğe taşırsak, AI sektörde neleri değiştirme potansiyeline sahip?
- Genişletilmiş gerçeklik: Genişletilmiş gerçeklik, insanları sanal olarak başka bir lokasyonda konumlandırmak için sanal ve artırılmış gerçeklikten yararlanır. Sigorta şirketleri, bu teknolojiyi, gelen bir talep üzerine evleri sanal olarak incelemek veya bir teklif vermeden önce bir aracın güvenlik özelliklerine bakmak için kullanabilir.
- Veri doğruluğu: Veri doğruluğu, daha iyi iş kararları vermek için verileri daha doğru hale getirmekle ilgilidir. Bu, sigorta şirketlerinin dolandırıcılıkla mücadele etmesine ve potansiyel tehditleri gerçekleşmeden önce belirlemesine yardımcı olacaktır.
- Sürtünmesiz iş yapmak: Yapay zeka, işletmelerin tüketici alışkanlıklarını daha iyi anlamalarına, buna göre önerilerde bulunmalarına ve ürünlerini daha iyi pazarlamalarına yardımcı olma yeteneğine sahiptir. Başka bir deyişle, yapay zeka, tüketim süreçlerinde sürtünmeleri ortadan kaldırmaya yardımcı olur. Bu, sigorta şirketlerinin ortak ağlarını genişletmesine ve eski sistemlerini geleceğe taşımasına yardımcı olabilir.
- Akıllı dağıtım sistemleri: Akıllı dağıtım sistemleri ile sigorta şirketleri BT altyapılarını iyileştirebilecekler. Bu da, mobil uygulamalar, çevrimiçi araçlar ve daha kullanıcı dostu web sitesi deneyimleri için oyunun kurallarını değiştirecek.
Dolandırıcılık tespiti
FBI’ın istatistiklerine sigorta dolandırıcılıklarının maliyeti yılda 40 milyar dolardan fazladır. Bu konuda yapay zeka kullanmak, sahtekarlığı tespit etmenin ve riski önlemenin etkili bir yolu olabilir. Yapay zeka kullanmak, sigorta şirketlerinin hasar verilerindeki anormallikleri tespit etmesine ve müşterilerin daha düşük prim veya daha yüksek tazminat ödemesi almak için kullandığı yanlış bilgileri belirlemesine yardımcı olabilir.
Bu yazı Digital Report Dergisi 10. sayısında yayınlanmıştır.