Podcast’ler tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de giderek daha fazla kullanıcı buluyor. 2019 gözüyle yazdığımız 2020 podcast trendleri, anaakımda yeni popüler olan bu mecranın pazar değişim beklentilerini göz önüne seriyor.
Podcast ve sesli içerikler giderek daha popüler hale geliyor. Bitkom’un 2019 yılında yaptığı bir araştırmaya göre, ankete katılanların dörtte biri (yüzde 26) podcast formatı konusunda bilgi sahibi olduklarını belirtti. Bu oran 2018 için yüzde 22 idi. Başka bir çalışmaya göre de podcast’lerdeki büyüme görünür: Online Audio Monitor’e göre kullanıcıların neredeyse üçte ikisi 2019’da podcast dinledi. Araştırma, önceki seneki çalışmalarına göre neredeyse 3 milyon fazla kullanıcıyı işaret ediyor. Aşağıdaki trendler ise podcast pazarı 2020’de sürdürülebilir ve dinamik bir şekilde nasıl değişecek, özetliyor.
2020 yılı için podcast trendleri
Podcast platformu sayısı artacak
İnternette adeta podcast bolluğu yaşanıyor. Podcast gibi katma değerli içerikler, eğlence veya bilgi podcast’lerinden kariyer ipuçlarına kadar, YouTube gibi kanallara oranla daha konsantre bilgi sunuyorlar. Bu alanda bu yıl ivme kazanacak olan içerikleri bir araya getiren podcast platformları uzun süredir, büyük oyuncuların elinde. Ancak yeni platformlar pazardan pay alabilmek için son iki senedir karşımıza çıkıyorlar.
Spotify, Apple Music ya da Soundcloud, hatta YouTube gibi platformlarda ana içerik podcast olmadığından, tüketiciler yeni podcast keşfetmekte zorlanıyorlar. Keşif meselesi, podcast’ler için en büyük güncel mesele olabilir. Yeni podcast bulmak ve keşfetmek genellikle zaman alıcı ve kafa karıştırıcı. Bu nedenle kullanıcılar, birçok podcast alternatifinin bolluğunda kendileriyle ilgili olanı bulmak için bu özel platformları tercih etmeye başlayacaklar. Bu da platform sayısının artması için ihtiyacı netliyor.
Podcast üretimi profesyonelleşmeye devam edecek
Katma değerli, yüksek kaliteli içerik giderek önem kazanıyor ve bu içeriklere olan talep artıyor. YouGov’un podcast kullanımı (2019) üzerine yaptığı bir araştırmaya göre, ankete katılanların yüzde 35’i eğlenmek istiyor, yüzde 34’ü bilgiye odaklanıyor, yüzde 32’si eğitim ve kişisel gelişime değer veriyor. Bu da podcast’lerin kendilerini daha da profesyonelleştireceğini gösteriyor. Bu yıl, yeni daha fazla podcast içerik üreticisi karşımıza çıkacak. Ancak sadece bireysel kullanıcılar değil, spektrum TV ve radyo istasyonları, ajanslar ile genişleyecek.
Ünlüler tarafından yapılan pocast’lerin, yüksek kaliteli hikaye anlatımı formatlarının odak noktası olduğunu görebiliriz.
Podcast’ler ticari bir ürüne dönüşecek
Bir podcaster olarak kendi içeriğinizden para kazanmak hala zor. Bazıları kendilerini reklam yoluyla finanse edebilir, bağış toplayabilir. Bir grup ise içeriği ücretsiz sağlar. İçerik dünyasının diğer alanlarında olduğu gibi burada da para kazanma yollarının aranmaya başladığını görüyoruz.
Abonelik modellerine ek olarak, reklamcılık da bu dünyayla ilgileniyor. Halihazırda, küresel podcast reklam pazarı 1 milyar dolara yaklaşıyor.
Elbette bu durum içerik üreticiler için profesyonel olma baskısını da artırıyor. Bu farklı biçimlerde bize yansıyabilir: Tek tip ölçüm ve raporlama standartlarından geliştirilmiş reklam sunma teknolojilerine ve sonra da programatik reklamcılığa olan yolculuğu podcast’lerde de yaşayacağız.
Yayıncılar ve medya şirketleri podcast içeriğine yatırım yapacak
KVKK, GDPR gibi kişisel verileri koruma düzenlemelerinin ve kanunlarının getirdiği gereklilikler ve online reklamcılık alanındaki banner körlüğünün artması, yayıncıların ve medya şirketlerinin kendi portallarından gelir elde etmelerini zorlaştırıyor. Bu sebeple, bu yeni mecradan gelir elde etmek de yan hedeflerden birisi olacaktır.
Platformlarla iş birlikleri, diğer kanallarda var olan içeriklerin podcast olarak sunulması gibi durumlarla karşılaşabiliriz. BDZV / SCHICKLER’nin 2020 trend anketine göre, haber endüstrisinin trend barometresindeki üç ana başlıktan birisi podcast.
Almanya’da tüm yayıncıların yüzde 60’ından fazlası düzenli olarak podcast üretiyor. Bunun önemli bir katkısı ise bu üretminin yeni hedef kitleler yaratması.
Podcast’leri keşfetmenin yeni yolları ortaya çıkıyor
Bugün Apple Podcast’in global listelerine bakarsanız, ilk 200 listesinde bağımsız podcast’lerin sayısı 10’u geçmiyor. Gerisi radyo istasyonları, yayıncılar ve profesyonel prodüksiyon şirketleri tarafından hazırlanıyor.
Bir zamanlar farklı içerikler üreten bağımsız podcast üreticileri seslerini duyurmakta zorlanıyorlar. Bu durumun bir doygunluk sonrasında Türkiye için de yaşanmas kaçınılmaz. Podcast’ler, dinleyiciler ve platformlar, bağımsız ve kaliteli içerik üreticilerini keşfetmenin yeni yollarını bulmak zorunda kalacaklar.