ABD’den ikinci Google reklam tekeli davası haberi ile “İnternet reklamcılığı tekelleşiyor mu?” sorusu tekrardan gündeme geldi. Google’a tekelcilik iddiasıyla dava açmaya hazırlanan ABD Adalet Bakanlığı, reklam teknolojilerinin kullanımı hakkında bir dosya üzerinde çalışıyor. Trump yönetiminin Adalet Bakanlığı, Google’ın dijital reklamcılık uygulamalarının incelemesini hızlandırmıştı ve bu yıl davanın açılması bekleniyor. Trump yönetimi zamanı Adalet Bakanlığı, Google’a arama sonuçları ile alakalı bir dava açmıştı.
Duruma hakim bir kaynağa göre, Amerika Birleşik Devletleri’ndeki tekelcilik karşıtı makamları, Alphabet Inc’in Google’ına dijital reklamcılık işi nedeniyle ikinci bir tekel davası hazırlıyor. Hükümetin Google’ın hakimiyetini kötüye kullandığı yönündeki suçlamalarını gittikçe artırıyor.
Adalet Bakanlığı’nın Google’ın reklam teknolojisi pazarına ilgisi, Trump yönetiminden bu yana devam ediyor. Bakanlık, arama sonuçları için Google’a dava açmak yerine, şirketin onları rekabeti dışlamak için kullandığını iddia ederek, kablosuz operatörler ve telefon üreticileriyle yaptığı dağıtım anlaşmaları nedeniyle dava açmıştı.
Texas liderliğindeki bir grup eyalet başsavcısı, Mart 2019’da şirketin dijital reklam pazarını yasa dışı bir şekilde tekelleştirdiğini iddia ederek Google’a karşı başka bir tekelcilik karşıtı dava daha açtı. Eyaletler, Google’ın teklif manipülasyonu yoluyla çevrimiçi reklamların alıcılarını ve satıcılarını dolandırmak için Facebook Inc. ile yasa dışı bir anlaşmaya vardığını da iddia ediyor.
Aynı kaynağa göre, Adalet Bakanlığı’nın soruşturması Facebook’un WhatsApp ile olan anlaşmasını da inceliyor.
Google tekelcilik iddialarına itiraz ediyor
Google, Amazon.com Inc, Comcast Corp ve Facebook gibi diğer büyük kuruluşlardan gelen rekabete işaret ederek, reklam teknolojisi pazarına hakim olmadığını iddia ediyor. Ayrıca, Facebook’un yararına açık artırmaları manipüle ettiği iddiasına da itiraz ediyor.
“Reklam çözümlerimiz, web sitelerinin ve uygulamaların içeriklerini finanse etmesine, küçük işletmelerin genişlemesine ve kullanıcıları yırtıcı gizlilik ihlallerinden ve kötü reklam deneyimlerinden korumasına yardımcı oluyor. Bugünlerde reklamcılık araçlarında çok fazla rekabet var ve bu da yayıncılar ve reklamverenler için daha düşük maliyetler ile daha alakalı çevrimiçi reklamlarla sonuçlandı” dedi.
Reklamverenler ve yayıncılar, nanosaniyeler içinde işlem gerçekleştirdiği Google’ın reklam satın alma ve reklam satış hizmetlerini kullanıyor. Geçen yıl, Google’ın reklam teknolojisi çözümleri toplam 23 milyar dolar gelir elde etti.