Pandeminin en hızlı büyüyen sosyal ağı TikTok, ABD tarafından çemberin dışına doğru itilirken, rakibi ve hatta klonu olarak görülen kısa video özelliği Instagram Reels, “sürekli yenilik” peşindeki pazarlamacıların ve dijital reklam camiasının aradığı kan olabilir.
Koronavirüs ile karşımıza çıkan keskin davranış değişimleri tüm sektörleri omzundan tutup silkelerken, ne hikmetse aynaya bakmayı akıl edemeyenler “aydınlandı”. Her gün LinkedIn’de, Instagram’da ne kadar içimize döndük, ne kadar basit şeyleri ne kadar da muhteşem başardık gönderileri akadursun, bir yerlerde birileri de bu değişimin meyvesini topluyor, hatta yarınlar için ağacını dikiyor.
- Tiktok rakibi Instagram Reels özelliği kullanıma sunuldu
- Instagram Reels vs. Tiktok: Bilmeniz gerekenler
- Şimdiden Instagram Reels için sahte beğeni ve görüntülenme satışı başladı
Sosyal medyanın standardı: Tutanı al, tutmayanı at/kapat
Dünyayı yeniden keşfetmeye gerek yok derler ya, işte görüyorsunuz, son derece basit: Facebook, Instagram Reels ile kısa video özelliğini neredeyse birebir TikTok’tan aldı. Ancak hemen çamura bulamayın, zira TikTok da Facebook Business Manager’ın kopyasını yaptı. Çünkü bunlar “çalışıyor” ve tekere çomak sokmaya gerek yok, milyarlarca kullanıcı yanılıyor olamaz haklı düşüncesine kapılmaları gayet doğal.
Kısa videolar neden bu kadar popüler oldu gibi kitlelerin zeka düzeylerine yergiyle sonuçlanabilecek soruları da bir kenara bırakalım ve Reels, kısa video formatı için ne gibi değişiklikler getirebilir, buna bakalım.
- Instagram Reels: En iyi videoları yapmak için bilmeniz gerekenler
- Nasıl yapılır: Instagram Reels kapatma / devre dışı bırakma
- Instagram Reels videoları nasıl izlenir?
Instagram büyüdükçe “TikTok kitlesi”ne yakınsıyor
Öncelikle Instagram ve TikTok’un demografileri çok farklı. Sebeplerini yine bir kenara koyun, kaç tane ölsem TikTok kullanmamcı tanıyorsunuz? İnanın bu dünyada da çok farklı değil, genel olarak TikTok’un kullanım yoğunlukları alt sosyoekonomik şehirlerde yüksek. Bunun sebebi de asıl yoğunluğun Asya Pasifik bölgesinde artması. Bu bölge, diğer tüm bölgelere göre en az 3 kat daha yoğun TikTok kullanıyor.
Instagram ise tüm dünyada daha dengeli bir dağılımda ilerliyor ve halihazırda paraya dönüştürebildiği bir platform var. TikTok influencer’ları sadece bu ağda ağırlıklı olarak yüksek takipçi sayılarına sahipken, Instagram içerik üreticilerinin YouTube gibi diğer ağlarda da takipçi sahibi olduklarını biliyoruz. Bunun sebebi de kısa video formunun, bugüne kadar Vine dışında başka hiçbir yerde işleyememiş olması. Vine ise herhalde satın alıp kapatan Twitter için gerçekten badem gözlü olmuştur.
Şu andan bu iki ağın rekabeti hakkında kesin söylenebilecek bir şey varsa, Reels’in gelişiyle, Instagram’ın yeni bir kullanıcı kitlesi kazanacağıdır. Bunda Facebook’un TikTok influencer’larını kendi platformuna çekmek için harcayacağı paranın etkisi olduğu gibi, Instagram için istatistik şişirici botların ve bir Google aramasıyla bulunabilen ve bir sandviç parasına binlerce beğeni ve izlenme alabileceğiniz hizmetlerin kolay ulaşırlığının da bir etkisi olacak.
Reels’in yaratacağı hype, düşünülenden uzun sürebilir
Bu ünlü isimlerin ve kolay erişilebilir yüksek rakamların yaratacağı mutluluk etkisi ve hype, halihazırda Facebook’u (dolayısıyla Instagram’ı) kampanyaları için kullananların da işine gelecektir. İçeriğinizi hazırladığınız anda kolayca kampanyanıza Reels’i de dahil edebilirsiniz. Üstelik TikTok’tan gelecek farklı demografideki kitle ve halihazırdaki kullanıcılardan Reels’i seveceklere de ulaşmak mümkün olacak.
Instagram, Reels ile ekosistemine önemli bir katkı yaparken, markalar için de hem daha alt sosyoekonomik sınıflara hem de daha geniş coğrafyalara ulaşma olanağı verebilir. Facebook reklam ekosisteminin bu özellikten büyük fayda görmesini bekliyorum.
TikTok’un ise bu anlamda tıkanma noktasında olduğunu düşünüyorum. Pandemi dönemindeki büyümesi kimseyi aldatmasın, farklı yaş gruplarının yarattığı etki bu kadar uzun sürmeyecek, çünkü zaten bu format bu yeni kitle tarafından beğenilseydi, bunca zamandır pas geçilmezdi. Dolayısıyla alametifarikasının sınırlarında gezinen TikTok, bir yenilik yaratmazsa ya da sosyal ağların harcıalemi olan, zaten tutmuş bir özelliği bünyesine katmazsa, reklam konusunda rekabete güçlü bir oyuncu olarak dahil olması mümkün gözükmüyor.
TikTok için geç kaldığını düşünen markalara gün doğdu
Instagram’ın eli daha iyi gözüküyor, peki markaların reklam ve pazarlama çalışmaları için yapabilecekleri şeyler neler?
Her ne kadar şimdiye içerik tarafında üretilenler, bir zamanlar TikTok’u benzersiz yapan şeyler. Yani içerikte bir yenilik yok, ancak bu format neredeyse 10 yıldır dünyada var ve süre kısıtlaması sebebiyle, yapılabilecekler de zaten yapıldı. Sosyal ağların yaptığı gibi dünyayı baştan keşfetmeye gerek yok, ancak (ve maalesef) illa Reels’te var olmak için var olmamak da en iyisi.
Bütçeleri Reels’e yığmak ve ucu belirsiz bir süre “sadece Reels ile çalışıyoruz” demek yerine (neden bu kadar zor olduğunu asla anlayamadığım) bütçe çeşitliliğine önem verin. Sadece bütçelerinizi farklı platformlara aktarmakla kalmayın, bir kısmını da Reels gibi platformlarda gerçekten yeni bir şeyler denemek için ayırın. Kısa video yeni bir format olmasa da, basit bir dokunuşla çok şey değişebilir.
Son olarak, Reels popi oldu diye, TikTok’u terketmeyin. Hala TikTok’ta yoksanız, geç kalmadınız. Reels’in çıkışı iki kısa video platformuna da giriş yapmak için harika bir fırsat sunuyor.